Bij de euforie van de laatste dagen is er namelijk een belangrijke kanttekening: het is de Belg zelf die zijn eigen telecomkorting betaald. De overheid kende namelijk 100 miljoen euro belastinggeld toe aan de nieuwe speler via preferentiële voorwaarden. Een voordeel dat de bestaande operatoren trouwens niet kregen.

De Europese telecomwet is nochtans duidelijk. Pas wanneer er een aangetoond marktfalen is, kan de overheid een interventie zoals deze doen. Maar dat is niet het geval. In een rapport van telecomregulator BIPT van april ’21 staat zelfs: ‘De Belgische mobiele markt wordt niet gekenmerkt door grote concurrentieproblemen die een tussenkomst vereisen of gemakkelijk mogelijk maken’. Door deze gang van zaken dreigen we onze rechtszekerheid en eerlijke marktwerking te ondermijnen. Dat is nefast voor het aantrekken van buitenlandse investeringen.”

Er hangt momenteel ook een mogelijke schorsing van de 5G-veiling door de Raad van State boven het hoofd van minister De Sutter. Dat toont aan hoe ernstig de situatie is. Ik heb de minister in het parlement dan ook meermaals gewaarschuwd dat ze zich op juridisch glad ijs bevindt. Een schorsing zou een absolute ramp zijn voor ons land en onze welvaart.

Onderwerpen