Frustratie onder reizigers en taxichauffeurs
Sociale media staan bol van de klachten. Op het platform X deelt een Amerikaanse reiziger zijn ervaring: "Drie uur wachten bij de grenscontrole op Brussels Airport. Echt onaanvaardbaar! Hoe kan dit in Europa gebeuren?" Een andere gebruiker schrijft: "De wachttijden op Brussels Airport zijn een ramp. Komt er ooit een oplossing?"
Deze berichten weerspiegelen een breed gedragen ongenoegen onder internationale reizigers. De lange wachttijden zijn niet alleen een bron van ergernis voor toeristen, maar ook voor zakenreizigers die een strakke planning hebben.
Ook privé taxichauffeurs voelen de impact waarbij ze regelmatig drie tot vier uur moeten wachten op reizigers die ze ophalen van de luchthaven, wat zorgt voor enorme tijds- en inkomstenverlies. Deze situatie legt een extra druk op de toch al uitdagende werkomstandigheden van taxichauffeurs, die afhankelijk zijn van een soepele doorstroom van passagiers.
Internationaal imago krijgt opnieuw een deuk
Het probleem is niet nieuw aangezien reeds een jaar geleden gelijkaardige taferelen te zien waren op onze nationale luchthaven en waar ik destijds, als lid van de commissie Economie in de Kamer, de bevoegde minister over heb geïnterpelleerd.
De lange wachttijden kunnen ernstige gevolgen hebben voor de internationale reputatie van België wat een verdere negatieve economische impact kan hebben. Ons land heeft al te kampen met een deuk in haar imago door de vermaning van de Europese Commissie over de ontsporende begroting en de hete adem in de nek van de kredietratingagentschappen.
Internationale investeerders uit de VS, het VK en Azië kunnen hierdoor worden afgeschrikt. Een investeerder die zijn tijd verliest door lange wachttijden bij de grenscontrole, zal minder geneigd zijn om zaken te doen in een land waar hij dergelijke problemen ondervindt.
Actie van regering in lopende zaken is dringend nodig
Het is van essentieel belang dat de verantwoordelijke instanties deze problemen snel en effectief aanpakken en waarbij de regering (in lopende zaken) niet passief toekijkt. Het verbeteren van de procedures en het inzetten van meer personeel tijdens piekuren kan een eerste stap zijn om de wachttijden te reduceren. Alleen door snel en daadkrachtig te handelen kan België voorkomen dat deze situatie verdere schade toebrengt aan haar internationale reputatie en economische toekomst.
Het is tijd voor actie. België moet laten zien dat het een gastvrij en efficiënt land is, klaar om zowel toeristen als zakenreizigers warm te verwelkomen zonder onnodige vertragingen.