Regionale luchthavens als pool van economische groei

Door Michael Freilich op 9 september 2019
Air Antwerp

Vandaag was er erg goed nieuws voor onze Vlaamse economie. Met de komst van Air Antwerp heropent opnieuw een snelle en efficiënte verbinding tussen Antwerpen en Londen. Ook voor de werkgelegenheid was dit goed nieuws want meer dan twee derde van de personeelsleden van de ter ziele gegane luchtvaartmaatschappij VLM kon opnieuw aan het werk bij Air Antwerp.

FOCUS OP ZAKENREIZIGERS
Volgens CEO Johan Maertens mikt Air Antwerp vooral op zakenreizigers en maakt het gebruik van een Fokker 50 . Dit type vliegtuig is ook vandaag nog steeds erg gewild omwille van de korte landingsbaan die het nodig heeft en omdat de uitstoot veel lager licht bij propellertoestellen dan bij vliegtuigen met straalmotoren.

De rechtstreekse verbinding tussen Antwerpen en Londen is uiteraard niet enkel voor de zakenwereld erg goed nieuws. Ook voor U en ik en voor citytrippers biedt deze verbinding het gemak dat je in minder dan een uurtje van Antwerpen in de ‘City’ staat.


REGIONALE LUCHTHAVEN ALS POOL VAN GROEI
Regionale luchthavens kunnen niet alleen de lokale economie versterken maar vormen belangrijke polen van economische activiteit en toerisme. Ze kunnen aldus een waardevolle bijdrage bieden aan een regio.

Dit mag geen verhaal van rechts of links zijn maar van werkgelegenheid, groei én het streven naar een zo klein mogelijk ecologische afdruk. Kijk bijvoorbeeld naar de meerwaarde van de regionale luchthavens in Charleroi en Luik, toch twee steden die reeds jaren bestuurd wordt door de Franstalige Socialisten.

Foto-album

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is