https://twitter.com/MichaelFreilich/status/1653657664281358336?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1653657664281358336%7Ctwgr%5E176b6b0e0ebb355eff3b8e67b08959ea4b420590%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.michaelfreilich.be%2Fkabinet-bpost

Detachering naar een administratie of een kabinet is niet ongewoon. Maar op de loonlijst blijven staan van een extern beursgenoteerd bedrijf dat je van overheidswege moet controleren en waarmee je contracten dient te onderhandelen, roept serieuze vragen op. Men kan immers niet rechter én partij tegelijkertijd zijn.

Het zevende beheerscontract bracht bpost een pak meer op dan voorzien. Nu moet onderzocht worden of dat door toedoen van die twee medewerkers gebeurde en er dus belangenvermenging heeft plaatsgevonden. Bpost werkt met een corporate bonus programma dat deels op ‘individual performances’ wordt berekend. Wie kan mij garanderen dat dit hier ook niet zo was? Kan bpost hier ook duidelijkheid in scheppen?

Een ander belangrijk element is de nieuwe postwet die nieuwe verplichtingen aan pakjeskoeriers oplegt. Deze wet lijkt ook op maat geschreven van bpost, iets waar ik meer dan een jaar geleden al voor waarschuwde in een opiniestuk in Knack. https://www.knack.be/nieuws/veroordeling-van-een-ceo-zal-weinig-verander...

In De Standaard van dit weekeinde zei De Sutter dat ze een ‘no surprise’ clausule wenst met bpost, zodat er geen onverwachts verrassingen op haar afkomen. Ik denk dat de Kamer een gelijkaardige clausule moet eisen in de relatie tussen het parlement en het kabinet van De Sutter.

Wij vragen een spoedzitting met de minister in het parlement volgende week en hebben hiervoor een dringende interpellatie ingediend.

Onderwerpen