Hoewel in december 2021 de staatssecretaris voor Begroting en Consumentenbescherming Eva De Bleeker nog vol bravoure verkondigde dat iedereen die een papieren telecom factuur wou ontvangen, deze zou krijgen, blijkt de realiteit heel anders te zijn. N-VA Kamerlid Michael Freilich sprong bij waar de regering naliet de burger te helpen: “Want het is belangrijk dat de rechten van de consument gerespecteerd worden.”

Dhr. Michel Mullie kwam in contact met Michael Freilich nadat zijn vragen gericht aan staatssecretaris De Bleeker onbeantwoord bleven. Zijn ouders, een bejaard echtpaar van 83 jaar, wouden graag hun factuur van Telenet op papier blijven ontvangen. Dat was volgens afspraken tussen de staatssecretaris en de verschillende operatoren namelijk nog perfect mogelijk.

In de realiteit geven bepaalde operatoren echter geen gehoor aan dit verzoek. Zelfs na meerdere malen contact en het indienen van een klacht, werd zijn verzoek niet aanvaard.

“Ze in de post ontvangen, moet mogelijk blijven voor wie dat wenst.”

Michael Freilich raadde dhr. Michel aan om een klacht te formuleren bij de Ombudsdienst voor de telecommunicatie. Deze dienst schrijft, in plaats van de persoon zelf, de operatoren aan en wijst hen op de rechten van de consument en de verplichting van de provider. Vaak is dit voldoende voor providers om over te gaan tot handelen. Zo niet, dan kan er een klacht (mét sanctie) volgen door de regulator, het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie.

In het geval van dhr. Michel loste deze aangeraden doorverwijzing het probleem op. Kamerlid Michael Freilich is duidelijk: “Het is belangrijk dat de rechten van de consument gerespecteerd worden. Bovendien mag digitalisering ook niet ten koste gaan van ouderen of wie minder digitaal geletterd is.”

Wie zelf hulp nodig heeft kan surfen naar de website van de ombudsdienst: https://www.ombudsmantelecom.be/nl/onthaal.html?IDC=36

Onderwerpen