In een zogenaamde ‘call’ met analysten, van nog geen drie weken geleden, liet bpost-CEO Jean-Paul van Avermaet minstens drie keer weten dat hij geen enorme toename van de vraag naar pakjesbezorging tijdens de eindejaarsperiode verwachtte.

“Will it have the same effect as the first lockdown? … “I do not expect the same jump again as in March, April and May. We will not have another big jump … I do not expect that”.

Michael Freilich ziet hierin duidelijk mismanagement en wijst erop dat andere landen zoals Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk, die ook in lockdown zitten met gesloten winkels, geen problemen ondervinden met de pakjesbedeling.

De N-VA herhaalt daarom haar vraag naar een hoorzitting in het parlement of een onderzoek door de bevoegde minister.

Prijsstijging

Freilich merkt ook op dat de prijsstijging van €1 per pakje ook extra zuur overkomt aangezien het juist de overheid was die de winkels verplichtte om te sluiten, terwijl daarna het overheidsbedrijf de prijzen verhoogt. “Wat me ook zorgen baart is dat het blijkbaar enkel de kleine zelfstandigen zijn die deze meerkost moeten dragen terwijl de Amazon’s en de Bol.coms van deze wereld daaraan ontsnappen. Dat kan toch niet de bedoeling zijn van een overheidsbedrijf?”, zegt Freilich

PostNL

Freilich sprak ook met PostNL, die bevestigde dat er bij haar ook een prijsstijging is, maar dan van 25 cent per pakje. Volgens het Nederlandse bedrijf, dat ook in ons land actief is, krijgen ze veel aanvragen van bpost-klanten die naar hen komen omdat de planning van het Belgisch bedrijf overvol zit.

Op Terzake zei Van Avermaet woensdagavond dat bpost elk pakje dat toekomt verplicht moet aannemen. Dat klopt niet. De universele dienstverlening geldt alleen voor individuele stukken en niet voor bulkleveringen van commerciële bedrijven. Die zijn vrij om op de markt een leverancier te vinden naast bpost zoals DPD, DHL, PostNL en andere.

Mismanagement vraagt dringende hoorzitting

Voor de N-VA is het duidelijk. Het gaat hier om mismanagement aan de top van bpost die totaal niet geanticipeerd heeft op de huidige problematiek. “De prijzen stijgen en de service daalt. Wij vinden het onbegrijpelijk dat de meerderheidspartijen onze vraag voor hoorzitting hebben afgewezen en stellen deze vraag opnieuw, in het licht van de net bekend gemaakte bedrijfsdocumenten”, besluit Freilich.

Onderwerpen