De essentie draait rond onze waarden, meer bepaald de focus op goedheid, barmhartigheid en devotie tot anderen.
Eén van de belangrijkste principes die hij bespreekt is de Gouden Regel, die oproept tot empathie en respect voor anderen en wordt gevonden in zowel de joodse als christelijke traditie.
Freilich bespreekt het concept van ‘Tikkun Olam’, dat ‘herstel van de wereld’ betekent en benadrukt onze gedeelde verantwoordelijkheid om de wereld te verbeteren en te helen. Hij wijst op het belang van familiewaarden, respect voor ouderen en sterke gezinsbanden in de joodse traditie, die praktische richtlijnen bieden voor het dagelijkse leven.
De auteur onderzoekt ook filosofische debatten rond deze waarden, waarbij hij inzichten van vooraanstaande joodse denkers zoals Maimonides, Martin Buber en Emmanuel Levinas belicht. Hij benadrukt hoe deze ideeën resonantie hebben gevonden in het christendom en bijdragen aan een dieper begrip van moraliteit en menselijke relaties.
Freilich brengt ook de Holocaust ter sprake als een donkere episode in de geschiedenis die de joods-christelijke relaties heeft beïnvloed, maar ook momenten van moed en solidariteit heeft laten zien. Hij deelt persoonlijke familiegeschiedenissen die getuigen van de kracht van de geloofsgemeenschappen en benadrukt de voortdurende relevantie van waarden als mededogen, solidariteit en respect voor de menselijke waardigheid.
Het artikel sluit af met een oproep tot weldadigheid en een leven gewijd aan anderen; geïllustreerd met een verhaal uit WOII over rabbijn Alexander D. Goode en zijn collega aalmoezeniers, die hun leven opofferden om anderen te redden. Freilich benadrukt dat deze waarden de essentie vormen van zijn persoonlijke overtuigingen en zijn inzet in zijn rol als parlementslid en lid van de maatschappij.
De link naar het essay vindt U hier: